Sustainability Literacy and Perspectives: The Emerging Role of SDGs in the Greek educational system and everyday life

Το ερωτηματολόγιο “Sustainability Literacy and Perspectives: The Emerging Role of SDGs in the Greek educational system and everyday life” αποτελεί συνέχεια της περσινής μελέτης της Get Involved με την συνεισφορά του UN SDSN Youth Greece “Sustainability Literacy and Perspectives”. Η έρευνα ανέδειξε, μεταξύ άλλων,την σχέση μεταξύ της έμπρακτης γνώσης πάνω σε ζητήματα των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης και τις απόψεις και γνώμες των νέων στην Ελλάδα. Στο νέο σκέλος της Έρευνας επιδιώκουμε να εξετάσουμε την πορεία, την γνώση αλλά και τις αντιλήψεις στα θέματα της βιωσιμότητας με εστίαση την Ελληνική πραγματικότητα. Η ερευνά θα μελετήσει την σχέση, εφόσον αυτή υπάρχει, μεταξύ τις εμπράγματες γνώσεις και αντιλήψεις στα ζητήματα της βιωσιμότητας με το φύλο, την ηλικία και το επιστημονικό υπόβαθρο των συνέδρων. Παράλληλα, θα εξεταστεί και κατά πόσο οι εμπράγματες γνώσεις πάνω στα ζητήματα αυτά, επηρεάζουν την αντίληψη των νέων πάνω στα ζητήματα, αλλά και την σημαντικότητα της Βιωσιμότητας, στην Ελληνική και μη πραγματικότητα.

 

Συνόψη του Sustainability Literacy and Perspectives

Οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης τα τελευταία έτη αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία. Το 2015, 193 κράτη από όλο τον κόσμο συμφώνησαν σε 17 κοινούς στόχους αγνοώντας τις διαφορές τους σε ό,τι αφορά την γεωγραφική τους θέση, την οικονομική τους κατάσταση και τα δημογραφικά τους στοιχεία. Οι στόχοι αυτοί έχουν επηρεάσει και συνεχίζουν με αύξοντα ρυθμό να επηρεάζουν κυβερνήσεις, υπερεθνικούς οργανισμούς, πολυεθνικές επιχειρήσεις αλλά και την καθημερινότητα μας. Οι αλλαγές αυτές μεταβάλλουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η κοινωνία και η οικονομία κάθε κράτους. Για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί, θεωρείται αναγκαία η προώθηση του Βιώσιμου τρόπου σκέψης (στο ευ’ εξής Βιώσιμη Αντίληψη).

Αναγνωρίζοντας αυτήν την ανάγκη, η Get Involved σε συνεργασία με το UN SDSN Youth Greece, αποφάσισαν να προβούν σε μια κοινή έρευνα σχετικά με το εάν οι εμπράγματες γνώσεις μας επηρεάζουν την Βιώσιμη Αντίληψη μας και σε τι βαθμό. Η έρευνα “Sustainability Literacy and Perspectives” έλαβε χώρα διαδικτυακά από τον Απρίλιο μέχρι τον Ιούνιο του 2020. Το δείγμα της μελέτης είναι Έλληνες ηλικίας 18 με 29 ετών, διαφορετικών ακαδημαϊκών υποβάθρων. Παράλληλα, εξετάστηκε σε τι βαθμό δημογραφικοί παράμετροι όπως το φύλο, η ηλικία και το ακαδημαϊκό υπόβαθρο επηρεάζουν τις απόψεις και τις γνώμες μας γύρω από την Βιωσιμότητα.

Οι απαντήσεις του δείγματος οδήγησαν σε ορισμένα αξιοσημείωτα συμπεράσματα: από τους προαναφερόμενους δημογραφικούς παράγοντες μόνο η ηλικία επηρεάζει σημαντικά τις απόψεις και τις αντιλήψεις μας, και παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις ανάμεσα στις διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, στις απόψεις αναφορικά με τον τρόπο προώθησης αλλά και την αλληλοσυσχέτιση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Παρατηρήθηκαν γνωστικά κενά, στο σύνολο του δείγματος ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου και επιστημονικού υποβάθρου, πάνω σε σύγχρονα παγκόσμια ζητήματα, αλλά και πάνω σε υπάρχουσες κοινωνικές και οικονομικές δυναμικές.

Όταν οι απαντήσεις του δείγματος αφορούσαν τις απόψεις τους, δηλαδή γενικές ιδέες πάνω στην σημασία των Στόχων, υπήρχε συγκέντρωση απαντήσεων σε συγκεκριμένες απαντήσεις. Το ίδιο δεν ίσχυε, στον ίδιο βαθμό, στις απαντήσεις του δείγματος σε ερωτήσεις που εξέταζαν τις γνώμες τους, δηλαδή συγκεκριμένες ιδέες τους πάνω στα ζητήματα των Στόχων. Βέβαια, υπήρξε μεγάλη συσχέτιση απαντήσεων όταν εξετάστηκε η αισιοδοξία του δείγματος για το εάν θα επιτευχθούν οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης μέχρι το 2030, η πλειοψηφία του δείγματος ήταν απαισιόδοξη για τον χρονικό ορίζοντα επίτευξης των στόχων. Συνοψίζοντας, η έρευνα έδειξε πως οι έμπρακτες γνώσεις μας πάνω στα ζητήματα της Βιωσιμότητας δεν επηρεάζουν σημαντικά τις απόψεις μας γύρω τους, επηρεάζουν όμως την γνώμη μας πάνω σε αυτά.

Για να διαβάσετε την πλήρη ερευνά πατήστε εδώ.

 

Το νέο σκέλος της μελέτης

Όπως προαναφέρθηκε η ερευνά Sustainability Literacy and Perspectives: The Emerging Role of SDGs in the Greek educational system and everyday life αποτελεί συνέχιση της προαναφερόμενης μελέτης και συνεπώς εστιάζεται σε συμπεράσματα της μελέτης Sustainability Literacy and Perspectives. Ο στόχος πλην της μελέτης των ζητημάτων που έχουν ήδη αναφερθεί, και θα αναλυθούν πληρέστερα, είναι η προώθηση της Βιώσιμης Αντίληψης αλλά και του μηνύματος πως οι στόχοι της Βιωσιμότητας αφορούν μεγάλο μέρος της καθημερινοτητας.

Το νέο σκέλος της έρευνας χωρίζεται, όπως και το Sustainability Literacy and Perspectives, σε τρια τμήματα. Αρχικά, οι συμμετέχοντες θα χρειαστεί να συμπληρώσουν κάποιες γενικές πληροφορίες, και πιο συγκεκριμένα την ηλικιακή ομάδα τους, το φύλο τους και το επιστημονικό υπόβαθρο τους. Στην συνέχεια, θα κληθούν να απαντήσουν σε πέντε γνωστικές ερωτήσεις πάνω στην πορεία συγκεκριμένων στόχων στην Ελλάδα. Τέλος, το δείγμα καλείται να απαντήσει σε μια σειρά ερωτήσεων που ζητούν τις αντιλήψεις και απόψεις του πάνω σε συγκεκριμένα ζητήματα της Βιωσιμότητας.

Το τελευταίο σκέλος της έρευνας χωρίζεται σε τρεις θεματικούς άξονες:

  • Η σημασία και η θέση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πάνω στα ζητήματα της Βιωσιμότητας, 
  • Η επίδραση της Βιωσιμότητας στα καταναλωτικά πρότυπα και συνήθειες των νέων, και
  • Η πορεία της Βιωσιμότητας στην Ελλάδα και όχι μόνο.

Η επιδίωξη του νέου σκέλους της έρευνας μας αποσκοπεί στην επανεξέταση ορισμένων συμπερασμάτων του Sustainability Literacy and Perspectives, αλλά και την χρήση τους για την δημιουργία μιας μελέτης που θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί από το σύνολο των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, επιχειρήσεων και ιδιωτών για την καλύτερη κατανόηση της σημασίας της Βιωσιμότητας στους νέους της Ελλάδας.

Για να δείτε το ερωτηματολόγιο που θα βασιστεί η φετινή ερευνά πατήστε εδώ.

Share this article